WEDSTRIJD
BUURTVIENDELIJKE MOTORCROSS
Motorcross wordt gekatalogeerd als een sport die overlast veroorzaakt. Dat is een imago dat we mee slepen en waar we niet gemakkelijk vanaf kunnen. Maar een deel van deze problematiek hebben we ZELF in de hand waardoor iedereen kan helpen om onze sport aantrekkelijker te maken.
Daarom lanceert Eric Geboers het project "Buurtvriendelijke Motorcross". Het doel is een brochure uit te brengen waarin inrichters, piloten en toeschouwers tips zullen vinden om de impact op milieu en omgeving te beperken. De uitwerking hiervan zal gebeuren binnen "Red de Motorcross" en zodra de brochure klaar is gaan Eric Geboers, Stefan Everts en Joël Smets deze voorstellen aan de ministers van Sport en Leefmilieu.
PRIJSVRAAG.
Voor deze brochure hebben we dus tips nodig om inrichters, piloten en publiek beter te leren omgaan met het milieu en nog meer respect voor de buurt waar gecrosst wordt. En daar kan iedereen zijn steentje bij dragen.
WAT KAN JE WINNEN?
Het is een unieke wedstrijd dus er is ook een unieke prijs want de winnaar krijgt:
-Een shirt van Team België MXoN 2013. Het betreft een uniek shirt met de naam van alle piloten met ook een hologram van een vroeger MX-icoon (dit jaar Georges Jobé). Het shirt zal gesigneerd zijn door het hele team! Dit shirt is nergens te koop, het is enkel voor de sponsoren van Team België en teammanager Joël Smets schenkt 1 exemplaar voor deze prijsvraag.
-Een milieumat met het logo van Team België 2013, eveneens gesigneerd door het volleige team. Ook dit is een unieke prijs: deze milieumat is nergens te koop! Deze prijs wordt geschonken door Luc en Christel van Empire Logomats (www.empirelogomats.com).
WAT MOET JE DOEN?
Stuur uw tip voor BUURTVRIENDELIJKE MOTORCROSS per email naar superguyke@telenet.be. Vermeld ook uw naam, adres, email-adres en GSM-nummer zodat we de winnaar kunnen verwittigen.
Uiteraard tellen richtlijnen die al in het BMB-reglement staan niet mee. Hier heb je de links naar wat er al in het reglement staat:
http://www.fmb-bmb.be/files/wfm/pdf/MilieurichtlNLvol2006.pdf
http://www.fmb-bmb.be/files/wfm/pdf/FMB%20folder%20Nv12HOL+VL.pdf
De prijsvraag loopt tot en met zondag 8 september 23u59. Tot dan kan u tips binnen sturen. Deze zullen beoordeeld worden door een team van experts en in geval van ex aequo zal teammanager Joël Smets de knoop door hakken.
De winnaar wordt bekend gemaakt op het BK in Nil-Pierreux. De juryleden krijgen de namen van de inzenders niet te zien, zo kunnen we zeker een eerlijke wedstrijd garanderen.
Guy Dick
Red de Motorcross
Recent blog posts
- Motorcross: Ze doen de zotten weer eens in vreugde leven!
- Boodschap van Everts aangekomen op gemeenteraad.
- Mededeling: De bodem van ons sporterfgoed.
- Mededeling: Gemeente gaat bodem crossterrein laten onderzoeken.
- De Koel is nog lang geen natuurgebied
- Mededeling: Rechter laat het doek over de kiezelgroeve vallen.
- Mededeling: De sluipmoordenaars van de kiezelgroeve willen hun slag slaan.
- Mededeling: Extreem vandalisme in kiezelgroeve mag niet onbestraft blijven!
- Mededeling: Scenario’s toekomst Kiezelgroeve.
- Mededeling: Zal gemeente Mc Maasland echt steunen?
Random video
Laatste nieuwsitems van reddemotorcross.be
reddemotorcross-be — Thu, 11/12/2009 - 01:30
Download het volledige "Persdossier van de mars naar Brussel - 13 november 2009"
Op onze pagina met videofilmpjes, kun je vele nieuwsuitzendingen van TVL bekijken, KLIK HIER!
HISTORIEK
VAN DE MOTORCROSS IN NEEROETEREN
In 1953 werd in Neeroeteren een motorclub opgericht met de naam “ De Zandklievers”. Deze club organiseerde meerdere wedstrijden op diverse locaties.
In 1960 werd de naam van de club veranderd in “ AMC Sportvrienden” Neeroeteren.
In 1966 (ruim veertig jaar geleden!) werd de eerste wedstrijd verreden op de site van een verlaten kiezelgroeve, op dat ogenblik gebruikt als een soort stortplaats voor gemeentelijk afval (organisch afval).
In deze periode bestond er geen enkele reglementering terzake.
Vanaf 1974 werd het circuit “ De kiezelgroeven” het permanente circuit voor de motorcross in het Maasland. De locatie kwam tot stand mede op verzoek van Mama(Maaseikse Milieuactie) om het wildcrossen te reduceren.
Met het KB van 10 juni 1976 kwam de eerste reglementering. De club heeft vanaf dan ook steeds de nodige vergunningen en officiële toelatingen gevraagd en verkregen om het huidige circuit te gebruiken als motorcrosscircuit.
- Min.besluit dd. 25 mei 1976 houdende erkenning van het terrein voor het beoefenen van motorcross in Neeroeteren .
- Min.besluit dd. 01 december 1977 houdende toelating voor het beoefenen van motorcross in Neeroeteren.
- Toelating van het Ministerie van Volksgezondheid en van het Gezin dd. 16/06/1978
- Toelating van het Ministerie van Volksgezondheid en van het Gezin dd. 12/03/1979
- Toelating van het Ministerie van Volksgezondheid en van het Gezin dd. 23/07/1979
- Min.bBesluit dd. 25/04/1980 houdende toelating voor het beoefenen van motorcross in Neeroeteren
- Toelating van het Ministerie van Volksgezondheid en van het Gezin dd. 22/05/1980
- Besluit van de Gemeenschapsminister houdende toelating tot het inrichten van motorcross- en trialwedstrijden en oefenritten op een permanent terrein dd. 25/06/1984
- Vanaf dit ogenblik werd het circuit gebruikt op woensdag, zaterdag en zondag. De exploitatie gebeurde aan de hand van een huishoudelijk reglement opgesteld door de stad Maaseik. Het bevat de meest strenge uitbatingsvoorwaarden, rekening houdende met de mogelijke milieuhinder voor de omgeving.
- Goedkeuring voor het organiseren van trialwedstrijden dd. 24/09/1984
- Goedkeuring voor het organiseren van wedstrijden met motorvoertuigen vanwege de Vlaamse Gemeenschap dd. 21/03/1985
- Idem dd. 18/09/1986
- Idem dd. 05/11/1986
- Idem dd. 04/05/1987
- Besluit van de Gemeenschapsminister houdende toelating tot het inrichten van motorcross- en trialwedstrijden en oefenritten op een permanent terrein dd. 18/01/1988
- Besluit van de Gemeenschapsminister : ideml dd. 01/08/1989
Vanaf de inwerkingtreding van de VLAREM-reglementering werden eveneens de nodige milieuvergunningen bekomen:
- Beslissing van de bestendige deputatie van de provincie Limburg dd. 15/10/1992 houdende een toekenning van een milieuverguning klasse 1 (rubriek 32.9: permanente omloop voor motorvoertuigen)
- Besluit van de Vlaamse minister van leefmilieu en tewerkstelling dd. 23/09/1995 houdende een milieuvergunning voor het houden van een omloop voor crossmotoren.
- Besluit van de stad Maaseik dd. 24/01/2000 : toekenning milieuvergunning klasse 2
- Besluit van de bestendige deputatie van de provincie Limburg dd. 13/07/2000 houdende een milieuvergunning klasse 2
- Besluit van de bestendige deputatie van de provincie Limburg dd. 19/01/2005 houdende een milieuvergunning klasse 1
Zoals u uit voorgaande kan opmaken beschikte MC Maasland (sedert 1992 de nieuwe naam van de club) ALTIJD over een vergunning.
De exploitatie verliep ook altijd in de beste verstandhouding met de hele buurt. Iedereen in Neeroeteren en omstreken is vertrouwd met het circuit de Kiezelgroeven , de “ koel” in de volksmond. De jaarlijkse organisatie werden telkens tot in de puntjes verzorgd en kon rekenen op veel sponsors, toeschouwers en medewerking van de lokale overheid. De club deed al het mogelijke om eventuele hinder te voorkomen en te beperken!
Vanaf 2000 is de Vlaamse overheid op zoek naar vaste locatie voor motorsporten. Waterloos Neeroeteren werd eveneens geselecteerd. Blijkbaar werden toen enkele buurtbewoners ongerust: ze vreesden voor meer hinder. (een kleine groep)
In de milieuvergunning werd een overleg met de buurt verplicht gesteld: de openingskalender werd besproken ,eveneens de vorderingen van de RUP-plannen. Op vraag van de buurtbewoners werden geluidsmetingen ingevoerd evenals 15minuten pauze per elk openingsuur.
In 2005 kreeg MCMaasland de milieu-inspectie op bezoek: op enkele kleine details na, bleek alles in orde.
In 2007 kwam hogergenoemde inspectie meermaals op bezoek en werden er pv’s opgemaakt omdat ‘zogezegd’ de milieuvergunning niet in orde was! (nochtans dezelfde als in 2005!).
Dit welles-nietes–spel eindigde met de verzegeling op 23/10/2007 en is er jammer genoeg geen enkele exploitatie meer in de Kiezelgroeven. MC Maasland week uit naar het circuit “ De Horensbergdam” in Genk voor de organisatie GP zijspannen in 2008 en 2009. Eveneens in 2010 is dit het geval.
In 2006 stapten het buurtcomité naar de rechtbank van eerste aanleg in Tongeren om een verbod tot exploitatie af te dwingen.In oktober 2006 werd dit arrest vernietigd door het Hof van Beroep in Antwerpen. Eveneens stapte men naar de RvS om de schorsing en de vernietiging te bekomen van het PRUP. In mei 2007 lukte dit omwille van het feit dat het MER (milieu-effecten-rapport) nog niet klaar was bij goedkeuring van het RUP.
Ook de provincie gaf niet op: een nieuw PRUP en MER werden einde 2008 goedgekeurd met een overweldigende meerderheid : 65 pro, 2 contra.
Het vertrouwen in het actiecomité werd door deze door hun ingespannen procedures erg klein en het overleg moeilijk. Nochtans hebben MC Maasland en de diverse overheden altijd getracht om te blijven praten.
De exploitatievergunning werd intussen nogmaals verstrengd: van 149 openingsdagen vallen we in de recent vernietigde milieuvergunning (2008/2011)terug op 69 dagen ( in feite halve dagen!).
Intussen werd de ware bedoeling van het actiecomité duidelijk: het intussen erg afgekalfde actiecomité wenste geen overleg: men had(heeft) slechts één bedoeling: de Kiezelgroeve moet DICHT!
De sfeer in het anders sympathieke Waterloos werd grimmiger: ook de voorstanders roerden zich.
Na de recente ontwikkelingen (vernietiging milieuvergunning, schorsing PRUP) werd een petitie-actie opgestart die een enorme respons kende opeen erg korte periode.
Na een ontmoeting met minister Schauvliege half october 2009 eindigt dit verhaal VOORLOPIG met de optocht van vrijdag 13 november 2009
Gans motorsportminded Vlaanderen hoopt eindelijk dat er een oplossing komt!!
Recent comments
3 years 35 weeks ago
3 years 40 weeks ago
3 years 40 weeks ago
3 years 44 weeks ago
3 years 44 weeks ago
4 years 21 weeks ago
4 years 27 weeks ago
4 years 27 weeks ago
4 years 30 weeks ago
4 years 42 weeks ago